Antrinė elektromobilių rinka Lietuvoje: asmeniniam naudojimui – gausu, verslui dar netinka

Antrinė elektromobilių rinka Lietuvoje: asmeniniam naudojimui – gausu, verslui dar netinka

Antrinė elektromobilių rinka Lietuvoje: asmeniniam naudojimui – gausu, verslui dar netinka

Iš visų 2021 metais naujai Europoje registruotų lengvųjų transporto priemonių 17,8 proc. sudarė elektromobiliai – grynieji ir įkraunami hibridiniai. Lietuva šiuo atžvilgiu smarkiai atsilieka. Mūsų šalyje per praėjusius metus registruoti elektromobiliai sudarė tik 2,22 proc. visų registruotų automobilių. Tačiau ekspertai teigia, kad padėtis netrukus turėtų keistis dėl sparčiai augančios antrinės elektromobilių rinkos, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Įperkamų yra

„Jau šiandien galima įsigyti pakankamai įperkamų – nuo 17 iki 25 tūkst. eurų kainuojančių – naudotų elektromobilių, kurie mieste gali nuvažiuoti 150-200 kilometrų. Tokių elektromobilių antrinėje automobilių rinkoje kiekvieną dieną atsiranda vis daugiau. Ir pernai, ir šiemet mūsų svetainėje buvo patalpinta po maždaug 500 įperkamų elektromobilių pardavimo skelbimų“, – sako Evaldas Narbuntovičius, svetainės „Autogidas.lt“ vadovas.

Jo teigimu, jeigu daugiausiai važinėjama mieste, visiškai pakanka ir paties pigiausio šiuo metu rinkoje esančio elektromobilio – maždaug 6 iki 10 tūkst. eurų kainuojančio „Nissan Leaf“, kurio nuvažiuojamas atstumas yra 80-100 kilometrų.

„Regitros“ duomenimis, jau 2021-aisiais naudotų elektromobilių (ir grynųjų, ir įkraunamų hibridų) registruota daugiau, nei naujų. Pernai Lietuvoje registruoti 1155 nauji grynieji elektromobiliai ir 1347 naudoti. Įkraunamų hibridinių automobilių parką papildė 402 naujos ir 935 naudotos transporto priemonės.

„Didžioji dalis žmonių, persėdusių prie elektrinio transporto vairo, atgal jau nebesižvalgo, nes pamato pakankamai daug privalumų. Tačiau pats energijos šaltinio keitimo žingsnis reikalauja pasirengimo ir apsisprendimo“, – sako portalo „Autogidas.lt“ vadovas.

Pagreitis su kliūtimis

„Antrinė elektromobilių rinka iš esmės pradėjo formuotis tik praėjusiais metais. Jų elementariai nebuvo, nes apskritai elektromobilių istorija yra pakankamai trumpa. Patys elektromobiliai pradėjo populiarėti 2016-2017 metais ir tik dabar jau galima rasti pardavinėjamų 4-5 metų senumo elektromobilių. Šiuo metu stebimas antrinės rinkos augimo pagreitis“, – sako Laurynas Boguševičius, elektromobilių salono „Deals on Wheels“ vadovas.

E. Narbuntovičius be elektromobilių rinkos augimo pastebi ir priežastis, dėl kurios šis augimas gali būti lėtesnis nei tikimasi. „Antrinė elektromobilių rinka ir toliau augs. Jos augimas didele dalimi priklausys nuo pirminės rinkos augimo, o šis pastaruoju metu buksuoja dėl stringančios pasiūlos. Pirminės rinkos augimo kreivė po 5-6 metų natūraliai atsispindės antrinėje rinkoje. Bet pirminės rinkos ribotumo efektas antrinėje rinkoje juntamas ir dabar – nėra tokios geros pasiūlos, o ir kainos aukštesnės“, – aiškina E. Narbuntovičius.

E. Narbuntovičius nurodo, kad elektromobilių rinkos augimą skatina ne tik noras važiuoti tvariau, bet ir pati vairavimo patirtis – automobilio dinamiškumas, tylumas, patogumas. Tačiau antrinei rinkai nelabai palanku tai, kad prieš 5-6 metus pagamintų elektromobilių vienu įkrovimu įveikiamas atstumas buvo nedidelis.

„15-30 tūkst. eurų kainos rėžiuose galima rasti ir patikimų, ir netgi dar gamintojo garantiją turinčių elektromobilių. Didžiausias skirtumas bus nuvažiuojamuose atstumuose. Bet tas pats kainos poveikis nuvažiuojamam atstumui būdingas ir naujiems elektromobiliams: kuo daugiau pinigų skirsi, tuo toliau važiuosi. Faktas, kad jau yra 20 tūkst. kainuojančių automobilių, kurie tinkami be streso naudoti 100 km spinduliu nuo gyvenamosios vietos“, – priduria L. Boguševičius.

Sprendimas verslui sudėtingesnis

Abu automobilių rinkos ekspertai sutaria, kad kol kas į santykinai prieinamos kainos rėžius – 15-30 tūkst. eurų – patenkantys naudoti elektromobiliai tinkamiausi šeimoms. Tuo tarpu sprendimas dėl jų panaudojimo darbo reikmėms turi būti gerai pasvertas ir reikalauja infrastruktūros parengimo.

„Prieinami naudoti elektromobiliai dėl vienu įkrovimu jais nuvažiuojamo atstumo yra puikiai tinkami kaip antras šeimos automobilis. Kai kuriais atvejais – ir kaip pirmas. Esant kokiai nors ypatingai situacijai, kai nuosavo elektromobilio įkrovimo nebepakanka, galima laikinai persėsti ir į nuomojamą transporto priemonę“, – sako E. Narbuntovičius.

L. Boguševičius nurodo, kad įmonėms nebrangūs elektromobiliai su mažesniu nuvažiuojamu atstumu nėra tinkami dėl darbo valandų vertės. „Įmonių vadybininkams, kurie yra nuolat kelyje, dar nepakanka nebrangių naudotų elektromobilių nuvažiuojamo atstumo. Verslui nepriimtina, kai vadybininkas, turintis visą dieną važinėti pas partnerius ir klientus, valandą stovi įkrovimo aikštelėje“, – tvirtina „Deals on Wheels“ vadovas.

Tačiau E. Narbuntovičius nurodo, jog ne viskas taip vienareikšmiška. „Sprendimas priklausytų nuo to, koks tas verslas, kiek vadybininkui per dieną reikia nuvažiuoti ir kokiais keliais, taip pat – nuo infrastruktūros parengtumo. Jeigu darbo reikalais važinėjama po visą Lietuvą ir greitkeliais, tai elektromobilis nebūtų geriausias pasirinkimas. Bet jeigu darbuotojas per dieną nuvažiuoja iki 200 kilometrų, daugiausiai mieste, tai antrinėje rinkoje jau tikrai galima rasti ekonomiškų, poreikius atitinkančių pasiūlymų. Ypač – jei prie namų ar darbo yra įkrovimo galimybė.“