Kodėl gyventojai nesinaudoja valstybės pinigais?

Kodėl gyventojai nesinaudoja valstybės pinigais?

Kodėl gyventojai nesinaudoja valstybės pinigais?

Šiemet elektromobilius įsigyti norinčių žmonių yra kur kas mažiau negu praėjusiais metais. „Regitros“ pateikta informacija rodo, kad 2021 m. vasarį buvo užregistruoti 37 lengvieji (M1 klasės) automobiliai, kurių galios šaltinis yra tik elektra. Šį skaičių lyginant su praėjusių metų vasariu, skirtumas yra 1,7 karto – tiek šiemet sumažėjo užregistruojamų elektromobilių.

Kvietimas sėkmės nesulaukė

Pernai siekiant įsigyti elektromobilį Lietuvoje, Aplinkos ministerijai pavaldi Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA) administravo aplinkos ministro patvirtintą priemonių planą, kuriuo siekiama sukurti tinkamą aplinką keisti savo įpročius ir iškastinį kurą naudojamą buityje pakeisti atsinaujinančiais ištekliais.

Keturiais į „žaliąjį“ transportą orientuotais kvietimais siekiama investuoti į mažesnę oro taršą ir sukurti galimybes fiziniams ir juridiniams asmenims įsigyti elektromobilius su valstybės finansine pagalba.

Priemonių plane savo vietą rado ir elektromobiliai, kurių įsigijimui buvo taikoma subsidija. Aplinkos ministras iš Klimato kaitos programos lėšų elektromobilių įsigijimo kaštams dalinai kompensuoti numatė 8,5 mln. eurų.

Nuo 2020 m. balandžio 20 dienos iki šių metų vasario pirmos dienos galiojęs kvietimas nurodė, kad fiziniai asmenys pirkdami naują elektromobilį gali gauti paramą, kuri siekia 4000 eurų. Iki 2000 eurų siekiančią finansinę paramą iš valstybės galima gauti perkant panaudotą elektromobilį. APVA taip pat pažymi, kad dar 1000 eurų siekiančią kompensaciją elektromobiliui įsigyti galima gauti sunaikinus seną vidaus degimo variklį turintį automobilį.

Didžioji dalis besikreipusiųjų planavo pirkti jau naudota tik elektros energija varomą automobilį – tokių žmonių buvo apie 500. Likusieji, kurių buvo kiek daugiau negu 160, įsigijo naują elektromobilį. Taip pat penktadalis paraišką teikusiųjų pasinaudojo galimybe gauti papildomą 1000 eurų siekiančią kompensaciją sunaikinus seną automobilį.

APVA duomenimis, norinčių pasinaudoti šia priemone ir gauti kompensaciją įsigyjant elektromobilį 2020 m. eigoje augo ir sumažėjo tik gruodį, kada buvo įvesti ribojimai keliauti į kitas savivaldybes. Prašymų skaičius tąkart sumažėjo maždaug 25 proc., tačiau po naujų metų atsistatė į įprastas vėžias.

Vis dėlto, agentūra pastebi, kad ši priemonė buvo mažiausiai populiari iš keturių jų vykdytų kvietimų „žaliajam“ transportui įsigyti. Bendra kompensuota suma fiziniams asmenims sudarė 1,7 mln. eurų. Viso šiai priemonei buvo numatyti 5 mln. eurų.

Juridiniams asmenims ši skatinamoji priemonė galiojo dar trumpiau – nuo 2020 m. spalio 19 dienos iki 2021 vasario pirmos dienos. Šia galimybe pasinaudoti nusprendę verslai galėjo įsigyti M1 ir N1 klasės lengvuosius elektromobilius, taip pat kaip ir fiziniai asmenys, gavę 4000 eurų kompensaciją, o M2 ir N2 klasės automobilius, turinčius daugiau negu 8 vietas keleiviams, iki 10000 eurų.

Verslo organizacijos taip pat nepraleido progos su valstybės pagalba atnaujinti savo automobilių parko ir pakeisti jį į labiau draugišką aplinkai. APVA teigia, kad įmonės įsigijo daugiau negu 240 elektromobilių už daugiau negu 1 mln. eurų. Kreiptasi buvo ir dėl galimybės kompensuoti N1 ir N2 klasės elektromobilius. Įmonės pasinaudojusios šiuo kvietimu įsigijo daugiau negu 160 tokio tipo automobilių už daugiau 650 tūkst. eurų.

Įmonės šiuo kvietimu pasinaudojo aktyviau – valstybė kompensavo 1,7 mln. eurų jų įsigytiems elektromobiliams, viso priemonei buvo skirta 3,5 mln. eurų. Vis dėlto, APVA tikisi, kad šiemet aktyvumas išaugs.

Pasigenda strateginio požiūrio

Parama siekiant įsigyti automobilį galiojo iki 2021 m. vasario pirmos dienos. Jau beveik du mėnesius elektromobilius su valstybės pagalba norintys įsigyti asmenys yra priversti laukti, kol Vyriausybė patvirtins sąmatą skiriamą subsidijoms. Aplinkos ministerija tikina, kad projektas turėtų būti pateiktas Vyriausybei artimiausiu metu, tačiau neabejojama, kad kvietimai greitai nepasirodys – APVA teigimu, veikiausiai nusikels į balandžio mėnesio pabaigą.

Aplinkos apsaugos instituto vadovas Alfredas Skinulis teigia, kad elektromobilius įsigyti norinčius asmenis atbaido ne tik prasta krovimo stotelių infrastruktūra, tačiau ir valstybės požiūris. A. Skinulis pasigenda strateginio požiūrio į subsidijų tiekimą. Jis mano, kad įneštas aiškumas, išgrynintas ilgalaikis požiūris atneštų daugiau naudos: „Norėtųsi sulaukti nuoseklumo ir ilgalaikės strategijos. Paramos aiškumas padarytų didelę įtaką įsigyjamų elektromobilių kiekiui.“

A. Skinulis mini, kad bendraudamas su interesantais iš privataus sektoriaus dažnai girdi, kad juos nuo elektromobilių atbaido didelė nežinomybė. Aplinkos apsaugos instituto vadovas teigia, kad vidaus degimo variklius turinčius automobilius įmonės į elektromobilius keistų kur kas mieliau, jeigu Aplinkos ministerija numatytų subsidijų elektromobiliams įsigyti programą kaip tęstinį projektą. Jis mano, kad tai galėtų tapti esminiu postūmiu didinant tokio tipo automobilių skaičių miestuose: „Mums užtektų tiksliai žinoti, kad tokia subsidija bus du-tris metus ir bus paskelbiama tokių metų, tokią dieną. Gyventojams ir verslui užtektų tikslumo, aiškumo ir paprastumo.“

Instituto direktorius pastebi, kad net ir esant galimybei gauti paramą įsigyjant elektromobilį, procesas išlieka sudėtingas. Aplinkosaugos aktyvistas teigia, kad projektinė paraiška verslui yra itin sudėtinga ir pernelyg biurokratizuota. Jo manymu, paraišką galima būtų supaprastinti ir taip palengvinti subsidijos gavimo tvarką.

Anot instituto vadovo, sąlyginai mažam fizinių asmenų aktyvumui naudojantis šiuo kvietimu įtakos galėjo turėti keli aspektai. A. Skinulis prideda, kad šios problemos tęsiasi jau nemažai laiko: „Gyventojai laukia, kada elektromobilių kaina pamažės, tačiau tai nėra vienintelė priežastis. Žmonės gyvenantys daugiabučiuose savo namų kiemuose dažniausiai neturi jokios galimybės pasikrauti savo automobilį. Neparuošta tinkama infrastruktūra mažina susidomėjimą elektromobiliais. Savivaldybės galėtų skirti didesnį dėmesį šiam klausimui spręsti.“

Ministerija rankų nenuleidžia

Šiemet, kitaip negu praėjusiais metais, subsidijų „žaliajam“ transportui skiriamas lėšas bei numatomą to tvarką tvirtina nebe aplinkos ministras, bet Vyriausybė. Ministerija patikino, kad artimiausiomis dienomis projektas bus pateiktas Vyriausybei ir tikisi, kad balandžio viduryje galimybė gauti kompensaciją įsigyjant elektromobilį bus sugrąžinta.

Aplinkos ministerija teigia, kad jau dabar yra dirbama siekiant įvesti daugiau aiškumo į subsidijų skyrimą ilgalaikėje perspektyvoje. Pasak ministerijos Klimato politikos grupės, priimti sprendimai leis užtikrinti aiškią kompensacijų gavimo tvarką ir terminus: „Šiuo metu rengiame Klimato kaitos valdymo finansinių instrumentų įstatymo pakeitimą, kuriame siūlome Klimato kaitos programos finansavimo priemones planuoti ne kasmet, kaip iki šiol, o trejų metų laikotarpiui.“

Ministerija taip pat išskyrė ir pagrindines priežastis, kodėl gyventojai vis dar vangiai naudojasi numatytomis subsidijomis elektromobilių įsigijimui. Anot jų, priežastys kodėl iš skirtų 8,5 mln. eurų buvo panaudoti tik 3,5 mln. eurų, būdingos ne tik Lietuvai: „Bendros priežastys ir tendencijos ne tik Lietuvoje, bet ir kitose šalyse nurodomos kaip elektromobilių krovimo stotelių infrastruktūros stoka, nepakankamas elektromobiliu nuvažiuojamas atstumas, didelė elektromobilio kaina. Tačiau pastebėjome, kad pradėjus teikti valstybės paramą iš Klimato kaitos programos lėšų, ir fiziniai, ir juridiniai asmenys ėmė aktyviau įsigyti elektromobilius.“

Klimato politikos grupės teigimu, institucijos imasi ir daugiau veiksmų, kad būtų užtikrinamas spartesnis gyventojų perėjimas nuo vidaus degimo variklius turinčių automobilių prie elektromobilių. Jau dabar yra numatytos skirtingos priemonės tą pasiekti: „Kaip ir pernai, šiemet planuojame skatinti gyventojus rinktis mažiau taršų būdą keliauti. 4 mln. eurų siūlome numatyti mažataršėms transporto priemonėms įsigyti (tokia parama pernai pasinaudojo 2762 žmonės, išmokėta 2,5 mln. eurų) ir 5 mln. eurų – įsigijusiems naują ar iki 5 m. naudotą elektromobilį (pernai 652 pareiškėjams išmokėta 1,5 mln. eurų kompensacijų). Planuojama tęsti ir gyventojų pamėgtą priemonę norintiems taršų automobilį pakeisti į viešojo transporto paslaugas arba alternatyvius judumo būdus (paspirtukus, dviračius ir pan.). Tokiai priemonei šiemet siūloma skirti 6 mln. eurų.“

Ministerija tikina, kad juridiniams subjektams galimybė teikti paraiškas kompensacijai gauti atsirado vėliau dėl to, nes lėšos buvo perskirstytos kitiems kvietimams pasibaigus ir neišnaudojus numatytos lėšų sumos. Skirtingai negu fiziniams asmenims teiktos subsidijos, verslo organizacijoms galimybė gauti kompensaciją įsigyjant elektromobilį buvo numatyta tik metų bėgyje: „Perskirsčius lėšas pasiūlėme naują priemonę – elektromobilių įsigijimo skatinimą juridiniams asmenims. Kadangi Klimato kaitos programos lėšos buvo perskirstytos 2020 m. rudenį, todėl elektromobilių įsigijimo juridiniams asmenims skatinimo priemonės kvietimas prasidėjo nuo spalio 19 d. ir truko iki 2021 m. vasario 1 d.“

Šaltinis: https://bit.ly/3d8zIar