Naujas Gineso rekordas glosto elektromobilių gerbėjų širdis
Vienas šviežiausių elektromobilių rekordų buvo užfiksuotas anapus Atlanto – naujuoju „Kia EV6“ modeliu pasiektas trumpiausias akumuliatoriaus įkrovimo laikas kertant visą Jungtinių Valstijų teritoriją nuo Rytų iki Vakarų pakrantės. Keliaudami 4 635 km nuo Niujorko į Los Andželą, rekordininkai elektromobilio bateriją krovė tik 7 val. 10 min. 1 sek. ir taip daugiau nei 5 valandomis pagerino ankstesnį „Teslos“ pasiekimą (12 val. 48 min. 19 sek.), rašoma pranešime žiniasklaidai.
Įdomu tai, kad vidutinis sustojimas baterijoms įkrauti per septynių dienų kelionę vidutiniškai truko mažiau nei 20 minučių. Tai reiškia, jog rekordo autoriai nepildė automobilio energijos atsargų naktį, kai miegojo, o pasikliovė EV6 modelio galimybe itin greitai įkrauti akumuliatorių naudojant sparčiojo įkrovimo įrangą.
Elektromobilių architektūrai skirtos E-GMP platformos pagrindu sukurtas EV6 gali priimti iki 350 kW siekiančią įkrovimo galią, todėl atitinkamose stotelėse jo bateriją nuo 10 proc. iki 80 proc. galima įkrauti vos per 18 minučių, o 100 km įveikti užtenka 4 minučių.
Priklausomai nuo pasirinktos automobilio versijos, akumuliatoriaus talpa gali siekti iki 77,4 kWh, elektros variklio galia – nuo 125 iki 430 kW, o didžiausias viena įkrova nuvažiuojamas atstumas – iki 528 km.
Automobiliai paruošti, pasitempti lieka infrastruktūros kūrėjams
Žurnalo „Auto Bild Lietuva“ vyriausiasis redaktorius ir leidėjas Vitoldas Milius sako, kad galimybių elektromobiliais leistis į tūkstančių kilometrų keliones jau yra, tik prieš tai derėtų nuodugniai apgalvoti maršrutą ir jo detales. Žinomo keliautojo ir daugybės automobilizmo rekordų autoriaus teigimu, gamintojai jau gali pasiūlyti visapusiškus vairuotojų poreikius tenkinančių elektromobilių, tinkančių vykti į ilgas keliones su šeima – rūpesčių gali sukelti tik infrastruktūra.
„Kad ir aptariamas EV6: jis greitai įkraunamas, gali toli nuvažiuoti, juo patogu keliauti, todėl butelio kakliuku kelionėje elektromobilis greičiausiai netaps, bet siurprizų gali pateikti infrastruktūros ypatumai.
Nukakus svetur, tenka naudotis skirtingų operatorių stotelėmis, kurios toli gražu nėra unifikuotos. Todėl svarbu suprasti, kad, kertant daug šalių, galima susidurti su kokių nors „unikalių“ aptarnavimo niuansų turinčia sistema: nuo programėlių, kuriose anglų kalbos nė su žiburiu nerasi, iki aktyvavimo pinklių, kurių neįveikia net patyrę vartotojai“, – pažymi V. Milius.
Moderniais elektromobiliais po Europą keliaujantys žmonės vis patogiau gali jaustis dėl sparčiojo įkrovimo taškų plėtros: galimybė naudotis sparčiuoju įkrovimu suteikia daugiau pasitikėjimo automobiliu ir leidžia spontaniškai koreguoti maršrutą. Todėl planuojant kelionę specialistas pataria įdėmiau įvertinti įkrovimo stoteles.
„Spartusis įkrovimas yra labai gera funkcija, tačiau, norint ją išnaudoti, reikia įsivertinti infrastruktūrą palei numatytą maršrutą. Būtina susižiūrėti ne tiek įkrovimo stotelių skaičių, o kokios jos – ar sparčiojo, ar lėtesnio įkrovimo“, – rekomenduoja V. Milius.
Greičio veiksnys
Baterijas krauti paprastai siūloma iki 80 procentų jų talpos. Įkrovimo pabaigoje procesas labai sulėtėja, tad kelyje taupantiems laiką neapsimokės lūkuriuoti, iki bus pasiekta 100 procentų. Tuomet verta atitinkamai apskaičiuoti kelionės intervalus, kad galimas nuvažiuoti atstumas iki kito įkrovimo taško būtų saugus, jeigu pasirinktasis neveiktų ar būtų smarkiai apkrautas.
„Niekam niekada nepatariu važiuoti, iki išsikraus akumuliatorius. Mano patarimas net ir važinėjantiems tik Lietuvoje – visuomet pasilikti tiek įkrovos, kad jos užtektų iki paskesnės įkrovimo stotelės, negu suplanuota.
Ilgesnėse kelionėse aš per kiekvieną sustojimą stengiuosi papildomai įkrauti elektromobilį, jei tik pasitaiko galimybė. Jeigu galima greitai įsikrauti papildomus šimtą kilometrų sustojus 10 minučių, kodėl gi to nepadarius?“ – svarsto patyręs keliautojas.
V. Miliaus pastebėjimu, taip pat svarbu žinoti, jog elektromobilio galimybėms ypatingą įtaką turi greitis. Jeigu maga lėkti Lenkijos ar Vokietijos keliais dideliu greičiu, verčiau nusiteikti, kad reikės dažniau stoti įkrauti bateriją: gali kilti pavojus nepasiekti numatytos maršruto vietos, nes judant greitai energijos sąnaudos bemat išauga.
Pašnekovo teigimu, Vokietijoje vairuotojai įpratę greitkeliuose spausti iki dugno. Galingi elektromobiliai taip pat gali pasiekti įspūdingą didžiausią greitį – štai 277 kW galios EV6 visais ratais varomas modelis išvysto 188 km/val. greitį.
„Greitai važiuojant elektromobiliu, energijos sąnaudos žaibiškai padidėja, tad galiausiai kiekvienas vairuotojas suvoks, kad juo lėkti neapsimoka. Vien tik tinkamai pasirinkus greitį jas galima sumažinti daugiau nei dvigubai“, – pažymi V. Milius.
Pasitelkti viešbučių infrastruktūrą
Kelionėms planuoti vairuotojai vis dažniau naudoja specialiai tam skirtas programėles, kurios optimaliai suskaičiuoja, kur ir kiek verta įkrauti savo elektromobilį. Anot V. Miliaus, ne mažiau svarbu planuojant nakvynes viešbučiuose pasitikrinti, ar juose taip pat bus tokia galimybė.
„Dažniausiai viešbučiai įkrovimo paslaugą suteikia nemokamai. Keliautojams tai ypač patogu, nes ryte automobilis jau būna paruoštas naujai išvykai ir nereikia dėl nieko laužyti galvos“, – pažymi žurnalistas.
Natūralu, jog ilgose šeimų kelionėse sustojimų gali būti daugiau, nei numatyta iš anksto: tiek pramankštinti kojas, tiek pavalgyti ar leistis į pramogas. Todėl dėliojantis maršrutą vertėtų pasirinkti tas pramogų vietas, kuriose yra įkrovimo stotelių.
Jų galima rasti ne vien greta greitkelių ar regioninių kelių, bet ir įvairiuose miesteliuose, poilsio ar komercinėse zonose. Pasak V. Miliaus, komfortiškai 200 km nuvažiuoja jau dauguma naujų elektromobilių, tad tokiais intervalais galima skaičiuoti sustojimus.
„Energijos atsargoms papildyti patartina rinktis sparčiojo įkrovimo stoteles. Labai gerai, jei greta sustojimo taško yra kavinė ar prekybos centras, kur galima smagiai leisti laiką.
Visi šie dalykai matyti dar planuojant keliones, todėl neturėtų būti sunku juos surasti. Dauguma Europos įkrovimo stotelių įrengta vadovaujantis būtent tokia logika, tad šalia jų išplėtota laisvalaikio praleidimo infrastruktūra. Paprastai tokios stotelės geriau prižiūrimos ir pateikia mažiau siurprizų vairuotojams“, – apibendrina V. Milius.