Toyota Prius ir elektrinės ateities perspektyvos

Toyota Prius ir elektrinės ateities perspektyvos

Toyota Prius ir elektrinės ateities perspektyvos

Elektra varomų transporto priemonių paklausai įsibėgėjus, sparčiai vystosi automobilių technologijos. Gamintojai nuolatos tobulina automobilių varymo sistemas, pritaikydami jas prie besikeičiančių vartotojų poreikių bei visame pasaulyje griežtėjančių taršos reikalavimų.

Šio proceso metu automobilių gamintojai sukūrė įvairių elektra varomų automobilių sistemų. Plačiau apžvelgsime turbūt labiausiai paplitusią automobilių tipų klasifikaciją: elektromobiliai, įkraunami hibridai, hibridai ir vandeniliu varomi automobiliai.

Elektra varomų automobilių tipai 

Elektra varomų automobilių tipai

Elektromobilis (Battery Electric Vehicle, EV arba BEV)

EV modelisTai motorinė transporto priemonė, kurioje sumontuota jėgos pavara, turinti bent vieną ne išorinį energijos keitiklį su elektrine įkraunamąja energijos kaupimo sistema, kurią galima įkrauti iš išorės. (LR Atsinaujinančių išteklių įstatymas).

Įkraunamas hibridas (Plug-in Hybrid Electric Vehicle, PHEV)

Hibridinė transporto priemonė, modifikuota taip, kad jas įkraunama iš elektros tinklo.

PHEV modelis

Įkraunami hibridai išlaiko visas įprasto hibrido funkcijas su didesne nei įprasta rida ir mažesne emisija. Šio tipo įkraunamų hibridų rinkoje yra ganėtinai daug: „Toyota Corolla Hybrid“, „Audi A3 Sportback E-tron“, „BMW i3“, „VW Golf GTE“, „Kia Niro Hybrid“, „Lexus RX 450h“, „Mitsubishi Outlander PHEV“, „Hyundai Ionic Hybrid“, „Ford Mondeo Hybrid“, „Toyota Prius“.

Hibridas (Hybrid Electric Vehicle, HEV)

Hibridinis automobilis yra transporto priemonė kurioje veikia daugiau nei vienas variklis. Gan greitai populiarėjantys pasaulyje hibridiniai elektromobiliai neturėtų būti priskirti prie tikrųjų elektromobilių, kaip teigia daugelis ekspertų. Hibridų elektrinis variklis padeda vidaus degimo varikliui veikti ekonomiškiau. Priklausomai nuo pasirinkto važiavimo režimo automobilis važiuoja varomas vidaus degimo ir/arba elektrinio variklio.

Vandeniliu varomas automobilis (Fuel Cell Electric Vehicle, FCEV)

Elektromobilis, kuriam varyti naudojamas vandenilis. Būtent iš vandenilio degalų židiniuose susidaro „tradicinį“ elektrinį variklį varanti srovė. Tokio automobilio pavyzdys yra „Toyota Mirai“ – pirmasis serijomis gaminamas vandenilinis sedanas. Tokio automobilio bako pripildymas vandeniliu trunka vos kelias minutes, ir mašina tampa maža, mobilia elektros jėgaine. Šiuo būdu gaminant energiją, vienintelis šalutinis produktas tėra vandens garai.

 

Toyota Prius – ilgą laiką vienas populiariausių hibridinių automobilių rinkoje

Toyota Prius 20191997 metais Japonijoje ir kai kuriose kitose šalyse pasirodė pirmasis pasaulyje masinės gamybos hibridinis „Toyota PRIUS“ automobilis. 2000 – taisiais šiais hibridais imta prekiauti visame pasaulyje. 2017-ų metų sausį „Toyota Prius Liftback“ buvo pasaulyje labiausiai perkamas hibridinis automobilis – jų buvo parduota apie 4 milijonus vienetų.

Elektrinis Toyota Prius variklis yra palaikomas nedidelės pakraunamos baterijos – važiuojant EV (vien elektra) režimu nuvažiuojamas atstumas yra apie 4 km (Toyota Prius 3 kartos). Tačiau pačios baterijos yra pakraunamos regeneracinio stabdymo principu – automobiliui stabdant judėjimo kinetinė energija yra paverčiama elektros energija ir taip baterijos yra įkraunamos. Vien elektriniu varikliu nuvažiuojamas atstumas yra labai menkas, tačiau važiuojant mieste, kai vairavimo metu yra pakankamai dažnai stabdoma, baterija yra pakraunama greitai.

Buvo paskaičiuota, kad vien elektriniu varikliu yra nuvažiuojama apie 30-40% vienos dienos įveikiamo atstumo mieste („Toyota“ duomenimis). Hibridiniai automobiliai pagerina kuro ekonomiją bei sumažina į atmosferą išmetamų teršalų kiekį.

„Toyota“ autogamintojo duomenimis, 2019 metų vasario gale „Toyota“ visame pasaulyje yra pardavusi beveik 13 milijonų elektrifikuotų transporto priemonių nuo pirmojo „Prius“ pasirodymo 1997 metais. Transporto priemonių pardavimo apimtys rodo, kad bendras išmetamas CO2 kiekis pasaulyje sumažėjo daugiau kaip 103 milijonais tonų.

 

Toyota Mirai – vandeniliu varomas elektromobilis

„Toyota Mirai“ yra varomas vandeniliu ir išskiria vien vandenį. „Mirai“ pasižymi ypatinga ekologija, važiuojant TFCS sistema į aplinką neišskiria nė gramo anglies dvideginio ir kitų teršalų. Vandenilis yra gausiausiai paplitęs elementas visatoje. Jo aptinkama visur – nuo vandens iki augalų. „Mirai“ automobilyje įmontuotas 5 kg talpos vandenilio bakas leidžia nuvažiuoti apie 500 km.

Toyota Mira

Vandeniliniai automobiliai savo esme yra tie patys elektromobiliai – varomi sugeneruota elektros energija, tik jos šaltinis yra ne įkraunamos baterijos, o vandenilio nešama cheminė energija. Paprastai tariant, vandenilio reakcija specialiose celėse jungiantis su deguonimi iš cheminės energijos sukuria elektros srovę ir šiek tiek vandens.

Bene didžiausias šio itin ekologiško elektromobilio minusas yra jo kaina. „Toyota Mirai“ kaina Vokietijoje yra apie 70-80 tūkst. eurų. Neoficialiais duomenimis, vienas parduotas automobilis jo gamintojams sugeneruoja dar beveik tokios pačios išraiškos nuostolį.

 

Ateities perspektyva – Toyota C-HR/IZOA elektromobilis

Iki šiol tik hibridus ir iškastiniu kuru varomus automobilius gaminęs japonų automobilių gamintojas Šanchajaus automobilių parodoje pristatė pirmąjį šio prekinio ženklo elektromobilį – elektrinę C-HR/IZOA versiją.

Toyota CHR IZOA„Toyota“, pradėdama elektrifikuotų C-HR/IZOA transporto priemonių modelių debiutą Kinijoje, planuoja per 2020 metų pirmąjį pusmetį išleisti daugiau nei dešimt vien elektra varomų automobilių (BEV) modelių visame pasaulyje. Gamintojas tikisi stabiliai populiarinti elektrines transporto priemones ir kelia sau tikslą iki 2030 – ųjų metų parduoti daugiau nei 5.5 milijonus elektromobilių pasaulyje.

Jei „Toyota“ gali įtalpinti elektrinę jėgos pavarą, kad ir kokia nedidelė ji būtų, į C-HR modelio TNGA platformą, tai yra galimybė, kad „Toyota“ taip pat gali gaminti elektrines transporto priemones iš kitų TNGA platformas turinčių automobilių, tokių kaip RAV4 ar „Corolla“. Nėra garantijos, kad taip nutiks, o „Toyota“ pastaraisiais metais sutelkė dėmesį į hibridus, ne į elektromobilius, tačiau tai yra įdomus minčių eksperimentas.