Ar kompensacija elektromobiliams sudomina įmones ir gyventojus?
Elektromobilių įsigijimo skatinimas fiziniams asmenims Lietuvoje galioja jau daugiau nei pusmetį, juridiniams asmenims – daugiau nei pusantro mėnesio. Kiek įmonių ir gyventojų jau pasinaudojo valstybės teikiama subsidija?
Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA) duomenimis, iki šių metų gruodžio 5 d. juridiniai asmenys pateikė 27 paraiškas valstybės subsidijai už naujo elektromobilio pirkimą gauti ir tam rezervuota 815 tūkst. eurų iš šiam tikslui skirtų 2 mln. eurų.
Fiziniai asmenys pateikė 471 paraišką kompensacijai už įsigytą elektromobilį, iš jų – 348 paraiškos dėl subsidijos naudotiems elektromobiliams ir 123 paraiškos – naujiems elektromobiliams įsigyti. Fizinių asmenų paraiškų kompensacijai suma sudaro 1,3 mln. eurų iš skirtų 5 mln. eurų.
Nuo šių metų balandžio 20 d. kompensacinė išmoka vienam fiziniam asmeniui už įsigytą naują M1 klasės elektromobilį (lengvąjį elektromobilį) siekia 4 000 eurų, už naudotą elektromobilį – 2 000 eurų. Nuo spalio 19-osios juridiniai asmenys gali gauti 4 tūkst. eurų subsidiją tik už naują M1 klasės elektromobilį ir 10 tūkst. eurų – už naują M2 klasės elektromobilį (mikroautubusą). Papildoma 1 tūkst. eurų kompensacija tiek privatiems asmenims, tiek bendrovėms skiriama už sunaikintą seną transporto priemonę.
„Tai, kad per tokį trumpą laiką jau yra gauta tiek paraiškų reiškia, kad dėl kompensacijos elektromobilio įsigijimui kreipiasi ir didesnius automobilių parkus turinčios, nuomos paslaugas teikiančios įmonės, ir didesnės bendrovės. Nors užpildyti paraišką dėl subsidijos nėra paprasta, tačiau misija – įmanoma. Todėl skatinčiau verslą daugiau pasidomėti teikiama valstybės lengvata, juolab automobilių pardavėjai, baigiantis metams, valosi sandėlius ir turi salonuose patrauklių pasiūlymų, kurie kartu su valstybės parama elektromobilio įsigijimą padarys dar patrauklesnį ir labiau atsiperkantį“, – elv.lt sako bendrovės „Lautra Motors“ pardavimų vadovas Mantas Katauskis.
Trūksta paprastumo
Vis tik kompensavimo mechanizmas verslui, siekiančiam įsigyti naujų elektra varomų transporto priemonių, galėtų būti lengvesnis ir labiau prieinamas. Sunkumų sukelia paraiškos užpildymas, o turintys kreditavimą veiklos nuomai, o ne finansinio lizingo sutartį, apskritai negali pretenduoti į paramą elektromobilio pirkimui.
Pati APVA pripažįsta, kad kol kas nei vienos paraiškos vertinimas nėra užbaigtas. Nors iškart po kvietimo teikti paraiškas vien per pirmą dieną buvo sulaukta elektromobilius perkančių juridinių asmenų paraiškų bendrai 600 tūkst. eurų sumai.
„Dėl paraiškų vertinimo yra daug niuansų: sąlygų – daug, jos sudėtingos ir procesas užtrunka. Be to, paraiškos yra užpildomos netiksliai, pavyzdžiui, netiksliai atlikti išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio skaičiavimai, nepateikti visi privalomi dokumentai ir pan.“, – sako APVA specialistė Austėja Jonaitytė.
Paraiškas įvertinusi APVA siūlys Aplinkos ministrui skirti finansavimą, o, įsigaliojus jo įsakymui, bus siūloma pareiškėjui sudaryti sutartį.
„Tik tada pareiškėjas galės teikti išlaidų kompensavimo prašymą tam, kad būtų galima apmokėti. Aišku, jei jau bus įsigijęs ir užregistravęs transporto priemonę“, – aiškina APVA specialistė.
Pagal tvarką finansuojami mažos apimties juridinių asmenų projektai, kuriems prašoma suma neviršija 14 500 eurų, ir vidutinės apimties projektai, kuriems prašoma finansavimo suma viršija 14 500 eurų, bet yra ne didesnė kaip 200 000 eurų.
Paraiškos projektų vertinimui atlikti bus priimamos iki tol, kol pakaks lėšų, skirtų finansavimo priemonei, bet ne ilgiau kaip iki 2021 metų vasario 1 dienos.
Subsidijos verslui ir fiziniams asmenims mokamos iš Klimato kaitos programos lėšų. Tuo siekiama mažinti išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį transporto sektoriuje ir gerinti oro kokybę.