Kompanijų varžybos: Kas pirmasis pradės masinę elektrinių skraidančių taksi gamybą?

Kompanijų varžybos: Kas pirmasis pradės masinę elektrinių skraidančių taksi gamybą?

Kompanijų varžybos: Kas pirmasis pradės masinę elektrinių skraidančių taksi gamybą?

Jau ne viena kompanija viešai paskelbė apie planus artimiausiu metu į rinką išleisti skraidančius elektrinius taksi. Idėja žavinga – super greitas ir netaršus taksi automobilis, kuriam net nereiks vairuotojo. Planuodami keliones, galėsite pamiršti transporto spūstis. Kaip sraigtasparniui, jam nereikia kelio greitėjimui, bet skirtingai nuo sraigtasparnio, šis taksi – pigus ir tylus. Kas to neįsimylėtų?

Industrijos ekspertai sako, kad skraidančio elektrinio taksi automobilio masinė gamyba turėtų prasidėti nuo 2030-ųjų. Įvairūs tyrimai atliekami jau dabar ir visai suprantama kodėl svarbu tapti technologijos pionieriumi. Tačiau 11 metų yra katastrofiškai daug, net norint tobulinti ir ypač sudėtingą technologiją. BBC korespondentai klausia: Kodėl gamintojai dvejoja? Kas juos stabdo?

Nuo infrastruktūros iki efektyvumo

Inžinieriai jau atskleidė pirminius skaičiavimus – toks taksi pasieks rekordinį nuotolį. Deja, trečiadienį buvo atlikti bandomieji skrydžiai Singapūre, kurie atskleidė, kad realybė kol kas kitokia. Vienu įkrovimu, dauguma baterijų leistų be sustojimo skristi pusantros valandos. „Lilium“ kompanija tikisi pasiekti, kad orlaivio nuotolis būtų bent 185 mylių (300 km), bet kol kas nesėkmingai. Vokiečiai pasiekė, kad elektriniu taksi be sustojimo būtų galima skristi vos apie 35km., t.y. kaip nuo Vilniaus iki Trakų. Vėliau reikia stoti pasipildyti bateriją.  Greitis mažas – vos 110km/val. Todėl visi laukia proveržio akumuliatorių srityje.

Antras klausimas – infrastruktūra. Nors taksi kils ir leisis vertikaliai, transporto priemonei reikia žemės lopinėlio ar tiesiog nusileidimo aikštelės keleivių įlaipinimui. Kol kas visos automobilių stovėjimo aikštelės statomos po žeme. Tikras galvos skausmas, surasti papildomų žemės plotų tankiai apgyvendintose teritorijoje.

Kūrėjai svarsto, kad dalis vartotojų galėtų naudotis sustojimo vietomis ant neaukštybinių pastatų stogų, tačiau tokių aikštelių įrengimas kainuotų daug. Skaičiuojama, kad vos keli procentai gyventojų įpirktų tokią paslaigą. Tad belieka laukti ir ieškoti kitų sprendimų.

Ar tai saugu?

Net jeigu infrastruktūra būtų, reiktų sukurti naują reglamentavimą. Toks reguliavimas apimtų ne tik kelių ir oro eismo taisykles, tačiau ir vartotojų teises, mokesčių sistemą, garantijas, triukšmo ribojimus. Nors gamintojai ir žada visiškai tylią naująją transporto priemonę, tai turi būti reglamentuota.

Baiminamasi, kad net ir viena avarija galėtų sukelti milžinišką pasipriešinimą ir technologijai bus draudžiama leistis tankiai apgyvendintose teritorijose. Šiuo metu aviacijos ekspertai rengia standartus, kuriuos turėtų atitikti tokie „orlaiviai“, tačiau jeigu jie bus parengti vieno taksi kaina pasieks šimtus tūkstančių eurų.

„Daugelis elektrinių skraidančių taksi gamintojų paskelbė planus gauti sertifikatus 2023-aisiais“, – sakė Darelis Svensonas, jis vadovauja konsultacinei bendrovei, kurios tikslas pagelbėti elektrinį transportą kuriantiems gamintojams. Pasak specialisto, gamintojai skuba, nes nori arba aplenkti standartų kūrėjus, arba duoti toną šių standartų kūrimui. Juolab,  elektriniai skraidantys taksi yra žymiai paprastesni už sraigtasparnius.

„Juose nėra didelių pavarų dėžių ar kitų sudėtingų mechaninių įrenginių. Yra du varikliai, o vienam sugedus, įrenginys galėtų skristi antruoju“, – sakė Styvas Vraitas, Vakarų Anglijos universiteto aviacijos ekspertas.

„Uber“ atstovai spaudai sakė, kad kelionė elektriniu autonominiu skraidančiu taksi yra kelis kartus saugesnė už kelionę standartiniu automobiliu. Tokiame taksi yra sumontuota daugybė sensorių, jame praktiškai nėra detalių, kurios galėtų lūžti ar gesti. Tačiau visuomenė abejoja.

Oro transporto stebėjimo sistemos jau dabar fiksuoja šimtų elektrinių skraidančių taksi automobilių judėjimą. Tačiau jeigu šių transporto priemonių padaugės iki tūkstančio ar kelių, teks diegti naujas sistemas.

Aviacijos ekspertai sutinka, kad didžiausias elektrinių skraidančių taksi pranašumas – jų paprastumas.

„Nebus taip, kad per vieną naktį, staiga, Londoną ar kitą didmiestį užplūs 5000 skraidančių taksi, tačiau procesui reikia ruoštis“, – sako aviacijos ekspertai.

„Uber“ pažadėjo, kad naudojimasis elektriniu skraidančiu taksi kainuos mažiau nei turėti savo nuosavą automobilį. Kompanijos atstovai sako, kad transporto sektoriaus ateitis prasideda nuo tokių „aparačiukų“.

BBC informacija